الکتروموتور چیست

الکتروموتور چیست

الکتروموتور یک ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بیشتر الکتروموتور از طریق برهمکنش میدان مغناطیسی موتور و جریان الکتریکی در یک سیم زخمی کار می‌کنند تا نیرویی را به شکل گشتاور وارد شده به شفت موتور تولید کنند. یک ژنراتور الکتریکی از نظر مکانیکی مشابه یک الکتروموتور است، اما با یک جریان معکوس انرژی کار می کند و نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند.


الکتروموتور

الکتروموتور یک ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بیشتر الکتروموتور از طریق برهمکنش میدان مغناطیسی موتور و جریان الکتریکی در یک سیم زخمی کار می‌کنند تا نیرویی را به شکل گشتاور وارد شده به شفت موتور تولید کنند. یک ژنراتور الکتریکی از نظر مکانیکی مشابه یک الکتروموتور است، اما با یک جریان معکوس انرژی کار می کند و نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند.

الکتروموتور ممکن است توسط منابع جریان مستقیم (DC) مانند یکسو کننده‌ها یا باتری‌ها، یا توسط منابع جریان متناوب (AC) مانند شبکه برق، ژنراتورهای الکتریکی یا اینورترها به حرکت درآیند. الکتروموتور را می توان بر اساس نگرانی هایی مانند نوع منبع تغذیه، کاربرد، ساخت و نوع خروجی حرکت دسته بندی کرد. آنها ممکن است توسط DC یا AC انرژی داده شوند، بدون برس یا برس، سه فاز، دو فاز یا تک فاز، شار شعاعی یا محوری باشند و می توانند با مایع خنک شوند یا با هوا خنک شوند.

عکس یک

موتورهای استاندارد انرژی مکانیکی مناسبی را برای مصارف صنعتی ارائه می دهند. موارد استفاده آن شامل دمنده ها و پمپ ها، فن های صنعتی، ماشین ابزار، ابزار برقی، لوازم خانگی، دیسک درایو و وسایل نقلیه است. موتورهای کوچک را می توان در ساعت های برقی نیز پیدا کرد. در کاربردهای خاص، مانند ترمز احیا کننده در موتورهای کششی، الکتروموتور ممکن است به صورت معکوس به عنوان ژنراتورهایی استفاده شوند که توان را بازیابی می کنند.

ساختار الکتروموتور

الکتروموتور دارای دو قسمت مکانیکی هستند: استاتور که ثابت است و روتور که حرکت می کند. علاوه بر این، دارای دو قسمت الکتریکی هم هستند: مجموعه آهنرباها و یک آرمیچر که یکی به استاتور و دیگری به روتور متصل است و با هم یک مدار مغناطیسی ایجاد می کنند.

آهنرباهای میدانی میدان مغناطیسی تولید می کنند که از سیم پیچ عبور می کند. اینها ممکن است آهنرباهای دائمی یا الکترومغناطیس باشند. آهنربای میدان عموماً روی استاتور و سیم‌پیچ روی روتور قرار دارد، اما در سایر انواع موتور این موارد معکوس هستند.

بلبرینگ الکتروموتور

یاتاقان‌ها از روتور حمایت می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند که روی محور خود بچرخد. همچنین، محفظه موتور از یاتاقان‌ها پشتیبانی می‌کند.

روتور الکتروموتور

روتور قسمت متحرکی است که نیروی مکانیکی را فراهم می‌کند. روتور معمولاً دارای هادی‌هایی است که جریان را حمل می‌کنند و میدان مغناطیسی استاتور نیرویی برای چرخش شفت اعمال می‌کند. به عبارت دیگر، روتورهای دیگر دارای آهنرباهای دائمی هستند و هادی‌ها توسط استاتور نگهداری می‌شوند. استفاده از آهنرباهای دائمی باعث افزایش کارایی در محدوده توان و سرعت عملکرد می‌شود.

فاصله‌ی هوا بین روتور و استاتور اجازه می‌دهد تا روتور بچرخد. اندازه این فاصله تأثیر زیادی بر خواص الکتریکی موتور دارد. این فاصله معمولاً به اندازه‌ی کمی ساخته می‌شود زیرا فاصله‌ی بزرگ باعث کاهش عملکرد می‌شود. این فاصله اصلی برای ضریب توان کم است که موتورها با آن کار می‌کنند.

 با افزایش انرژی ورودی، ضریب توان کاهش می‌یابد، بنابراین فاصله‌های کوچک بهتر هستند. از سوی دیگر، فاصله‌های بسیار کوچک ممکن است علاوه بر تلفات و نویز، مشکلات مکانیکی ایجاد کنند. شفت موتور از طریق یاتاقان‌ها به سمت بیرونی موتور، جایی که بار قرار می‌گیرد، بیرون زده می‌شود. از آنجا که نیروی بار فراتر از دورترین یاتاقان خارجی اعمال می‌شود، بار بیش از حد آویزان می‌شود.

استاتور الکتروموتور

استاتور روتور را احاطه کرده و به طور کلی آهنرباهای میدان را نگه می‌دارد. این آهنرباها الکترومغناطیس هستند که از سیم‌پیچ خورده بر روی یک هسته فرومغناطیسی آهنی یا آهنرباهای دائمی تشکیل شده‌اند. آهنرباها یک میدان مغناطیسی تولید می‌کنند که از سیم‌پیچ روتور عبور می‌کند و بر سیم‌پیچ نیرو وارد می‌کند. هسته آهنی استاتور از ورقه‌های فلزی نازک زیادی ساخته شده است که از یکدیگر عایق هستند و به لمینیت معروف هستند.

لمینیت به عنوان یک روش کاربردی برای کاهش تلفات انرژی استفاده می‌شود، به ویژه زمانی که از یک هسته جامد استفاده می‌شود. این تکنولوژی معمولاً در ساخت اجسام الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرمیچر الکتروموتور

آرماتور شامل سیم پیچ خورده روی یک هسته فرومغناطیسی است. جریان عبوری از سیم باعث می‌شود که میدان مغناطیسی نیروی لورنتس را به آن وارد کند و روتور را بچرخاند که خروجی مکانیکی را تامین می‌کند. سیم‌پیچ‌ها سیم‌هایی هستند که در سیم‌پیچ‌ها به کار می‌روند و معمولاً به دور یک هسته نرم، چند لایه، آهنی و فرومغناطیسی پیچیده می‌شوند تا در صورت تامین جریان، قطب‌های مغناطیسی تولید کنند. 

الکتروموتور در دو نوع غیر برجسته و قطب برجسته عرضه می‌شوند. در موتورهای قطب برجسته، هسته‌های روی استاتور و روتور دارای برجستگی‌هایی هستند که به عنوان قطب‌های رو به روی یکدیگر شناخته می‌شوند. یک سیم پیچ خورده در اطراف هر قطب در زیر وجه قطب قرار دارد که با عبور جریان از سیم، قطب‌های جنوب یا شمالی میدان تشکیل می‌شود. در موتورهای غیر برجسته (یا با روتور گرد یا میدان پراکنده)، هسته یک استوانه است که سیم پیچ خورده به طور مساوی در شکاف‌های اطراف محیط توزیع می‌شود. تامین جریان AC در سیم پیچ‌ها باعث ایجاد قطب‌هایی در هسته فرومغناطیسی می‌شود که به طور پیوسته می‌چرخند. موتورهای قطب سایه دار دارای سیم پیچی در اطراف قسمتی از قطب هستند که فاز میدان مغناطیسی آن قطب را به تاخیر می‌اندازد.

کموتاتور الکتروموتور

کموتاتور یک سیستم الکتریکی دوار است که جریان متناوب یا مستقیم را به روتور می‌رساند. به طور دوره‌ای، جریان در سیم پیچ روتور را با چرخش شفت معکوس می‌کند. این شامل یک سیلندر ساخته شده از چندین بخش تماس فلزی روی آرماتور است. کنتاکت‌های الکتریکی به نام "برس" از یک ماده رسانای نرم مانند کربن تشکیل شده که بر روی کموتاتور فشرده می‌شوند. برس‌ها هنگام چرخش، کنتاکت‌های کشویی با بخش‌های متوالی کموتاتور ایجاد می‌کنند و جریان را به روتور می‌دهند.

سیم‌های روتور به بخش‌های کموتاتور متصل می‌شوند. کموتاتور به صورت دوره‌ای جریان را در سیم‌پیچ‌های روتور با هر نیم چرخش (180 درجه) معکوس می‌کند، بنابراین گشتاور اعمال شده به روتور همیشه در یک جهت است. بدون این معکوس شدن جریان، جهت گشتاور در هر سیم‌پیچ روتور در هر نیم دور برعکس می‌شود، بنابراین روتور متوقف می‌شود. کموتاتورها ناتوان هستند و موتورهای با کموتاتور اغلب با موتورهای DC بدون جاروبک، موتورهای القایی و موتورهای آهنربای دائم جایگزین شده‌اند.

الکتروموتور چگونه کار می کند

الکتروموتور با تغییر توان الکتریکی، سیگنال‌های جریان مستقیم (DC) یا متناوب (AC) را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کنند تا حرکت ایجاد شود. این تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی از طریق برهم‌کنش بین جریان الکتریکی در سیم پیچ و میدان مغناطیسی درون موتور صورت می‌گیرد.

 

در موتورهای DC، جریان مستقیم از طریق یک سیم پیچ به میدان مغناطیسی اعمال می‌شود، که باعث ایجاد یک گشتاور و حرکت دورانی روتور می‌شود. در موتورهای AC، جریان متناوب با افزایش و کاهش دوره‌های زمانی به سیم پیچ می‌رسد و باعث تولید یک گشتاور متناوب می‌شود.

 

برای افزایش نیرو و گشتاور در موتورها، افزایش قدرت جریان الکتریکی از اهم استفاده می‌شود. با توجه به قانون اهم (V = R * I)، اگر مقاومت (R) ثابت باشد، با افزایش ولتاژ (V)، جریان (I) نیز افزایش می‌یابد. این افزایش جریان باعث افزایش میدان مغناطیسی می‌شود که در نتیجه به افزایش نیرو و گشتاور و در نهایت حرکت مکانیکی منجر می‌شود.

ملاحظات هنگام انتخاب الکتروموتور

در انتخاب الکتروموتور، ملاحظات مهمی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند:

ولتاژ

باید مطمئن شوید که موتور به ولتاژ مورد نیاز شما سازگار است. آیا دسترسی به پریز دیواری وجود دارد؟ یا نیاز به موتوری با باتری است؟

فرکانس

اگر موتور برای استفاده در مناطق با فرکانس 60 هرتز (معمول در ایالات متحده) یا 50 هرتز (معمول در بسیاری از کشورها) طراحی شده است، باید با نیازهای مکان جغرافیایی خود هماهنگ باشد.

سرعت

مطمئن شوید که محدوده سرعت موتور با نیازهای شغلی شما هماهنگ است. در صورت نیاز به سرعت‌های دقیق، باید به کنترل دقیق موتور توجه کنید.

گشتاور

تعیین کنید چه مقدار گشتاور برای برنامه شما لازم است. همچنین بررسی کنید که آیا گشتاور نیاز به تغییر در طول دوره کارکرد دارد یا خیر.

قدرت

   مشخص کنید که موتور با حداکثر توان کار می‌کند یا خیر. این مورد مهم است برای اطمینان از انطباق با نیازهای شغلی.

چرخه وظیفه

   موتور باید بر اساس چرخه وظیفه مورد نظر شما انتخاب شود. آیا موتور به صورت مداوم یا ناپیوسته کار خواهد کرد؟ این تأثیر مستمریت و خنک شدن موتور را دارد.

در کل، انتخاب الکتروموتور نیاز به دقت و شناخت دقیق از نیازهای برنامه دارد.

عکس دو

انواع الکتروموتور

انواع مختلف الکتروموتور عبارتند از:

موتورهای DC

موتور DC یک نوع الکتروموتور دوار است که از جریان مستقیم برای تولید انرژی مکانیکی استفاده می‌کند. این موتورها بر اساس نیروهای مغناطیسی که تولید می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند. تقریباً همه انواع موتورهای DC دارای سیستم‌های داخلی الکترونیکی یا الکترومکانیکی برای تغییر جهت جریان هستند.

موتورهای DC اولین نوع الکتروموتور بودند که استفاده معمول داشتند، زیرا می‌توانند از سیستم‌های توزیع جریان مستقیم برق تغذیه شوند. سرعت این موتورها می‌تواند با استفاده از منبع ولتاژ متغیر یا تغییر قدرت جریان در سیم‌های پیچ میدان کنترل شود. موتورهای DC کوچک معمولاً در لوازم خانگی، اسباب بازی‌ها و ابزارها استفاده می‌شوند. موتور DCیونیورسال یک نوع موتور DC است که می‌تواند با جریان مستقیم کار کند و برای وسایل قابل حمل و ابزارهای برقی مناسب است. موتورهای DC بزرگ در حال حاضر در آسانسورها، وسایل نقلیه الکتریکی و درایوهای کارخانه‌های نورد فولاد استفاده می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی الکترونیک قدرت، جایگزینی موتورهای DC با موتورهای AC در بسیاری از کاربردها ممکن است.

موتورهای 12 ولت

یکی از ویژگی‌های موتور 12 ولت DC، که ارزان و کوچک است، این است که به اندازه کافی قدرتمند است که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. ولتاژ کاری این موتور زمانی که از یک باتری تغذیه می‌شود، به طور کلی ولتاژ کمتر را ترجیح می‌دهد؛ زیرا برای رسیدن به ولتاژ مشخص شده نیاز به سلول‌های کمتری دارد. اما در ولتاژهای بالا، دستگاه‌های الکترونیکی برای به حرکت درآوردن یک موتور به طور کلی کارآمدتر هستند. معمولاً موتورهای 12 ولت DC، 6 ولت DC و 24 ولت DC از موتورهای معمولی هستند.

 

سایر مشخصات کلیدی یک موتور 12 ولت DC شامل گشتاور، سرعت، جریان و قدرت است. این موتورها می‌توانند با ولتاژ کمتر از 1.5 ولت (تا حداکثر 100 ولت) کار کنند، اما معمولاً از ولتاژهای 12 ولت، 6 ولت و 24 ولت استفاده می‌شود.

موتور بدون جارو

موتور براشلس یا موتور BLDC یک نوع موتور DC است که به عنوان موتور کموتاسیون الکترونیکی (موتور EC یا ECM) نیز شناخته می‌شود. این موتور همچنین می‌تواند به عنوان موتور DC سنکرون شناخته شود. موتور BLDC از نیروی الکتریکی جریان مستقیم بهره می‌برد. 

این موتور از یک کنترل‌کننده الکترونیکی برای روشن کردن جریان‌های DC به سیم‌پیچ‌ها استفاده می‌کند و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که با موفقیت در فضا می‌چرخد و روتور آهنربای دائمی با دنبال کردن آن می‌چرخد. کنترل‌کننده دامنه و فاز پالس جریان DC را برای کنترل گشتاور و سرعت موتور تنظیم می‌کند. این مکانیسم کنترلی جایگزینی برای برس‌ها یا کموتاتورهای مکانیکی است که در بسیاری از الکتروموتور معمولی استفاده می‌شود.

استپر موتورز

موتور پله‌ای یا استپ موتور، یک نوع موتور DC بدون جاروبک است که یک دور کامل را به تعدادی پله معادل تقسیم می‌کند. این موتور می‌تواند به‌طور دقیق در یکی از مراحل مساوی بدون استفاده از حسگر موقعیتی برای بازخورد تغییر کند و ثابت بماند، تا زمانی که موتور برای استفاده از نظر سرعت و گشتاور اندازه مناسبی داشته باشد. موتورهای DC برس‌خورده زمانی که ولتاژ مستقیم روی پایانه‌های آن‌ها وارد می‌شود، به‌طور پیوسته می‌چرخند.

 یک موتور پله‌ای به دلیل ویژگی تبدیل زنجیره‌ای از پالس‌های ورودی امواج مربعی به افزایش دقیق در نقطه چرخش شفت شناخته شده است. هر پالس شفت را در یک زاویه ثابت می‌چرخاند. موتورهای پله‌ای در نهایت دارای آهنرباهای الکترومغناطیس دندانه‌دار متعددی هستند که به عنوان استاتور در اطراف روتور مرکزی قرار می‌گیرند که یک قطعه آهنی چرخ دنده‌ای شکل است. برق آهنرباها توسط یک میکروکنترلر یا یک مدار راننده خارجی تغذیه می‌شوند.

 

موتورهای AC

موتور AC یک نوع الکتروموتور است که توسط جریان متناوب (AC) کار می‌کند و از دو بخش اصلی تشکیل شده است: استاتور بیرونی که دارای سیم‌پیچ‌هایی است که توسط جریان متناوب برای ایجاد یک میدان مغناطیسی چرخان فعال می‌شود و روتور داخلی که میدان مغناطیسی چرخشی ایجاد می‌کند. میدان مغناطیسی روتور می‌تواند با آهنرباهای دائمی، سیم‌پیچ‌های الکتریکی AC یا DC ایجاد شود.

 موتورهای خطی AC، بر اساس قوانین مشابه موتورهای دوار عمل می‌کنند، اما به جای چرخش، حرکت خطی ایجاد می‌کنند. دو نوع اصلی موتورهای AC موتورهای سنکرون و موتورهای القایی هستند. موتور القایی همیشه به یک واریانس کوچک در سرعت بین سرعت محور روتور و میدان مغناطیسی در حال چرخش استاتور به نام لغزش بستگی دارد که جریان روتور را در سیم‌پیچ AC روتور القا می‌کند. موتور سنکرون برای عملکرد به القای لغزش وابسته نیست و گشتاور رتبه بندی شده خود را با سرعت دقیق سنکرون ایجاد می‌کند. 

موتور دوبل عرضه شده بدون جاروبک، یک موتور سنکرون است که می‌تواند دقیقاً در فرکانس منبع تغذیه کار کند. انواع دیگر موتورها شامل موتورهای جریان گردابی و ماشین‌آلات DC و AC با جابجایی مکانیکی هستند که سرعت به اتصال سیم‌پیچ و ولتاژ بستگی دارد.

الکتروموتور 1HP

HP یک واحد استاندارد برای اندازه گیری مصرف انرژی مکانیکی است و تقریباً برابر با 746 وات یا 0.746 کیلووات است. این واحد برای بیان قدرت به جز مکانیکی استفاده می شود، ولی در واقعیت، پلاک های روی الکتروموتور توان خروجی را نشان می دهند، نه توان ورودی. الکتروموتور 1HP می توانند موتورهای AC یا موتورهای DC باشند و معمولاً در وسایل نقلیه یا قایق های برقی استفاده می شوند. در ایالات متحده، توان خروجی با اسب بخار نشان داده می شود، که به همین دلیل دقیقاً 746 W تعریف می شود.

الکتروموتور 2HP

همانطور که یک الکتروموتور با توان 1HP کار می‌کند، یک الکتروموتور 2HP نیز با تولید توان در شفت خود به همان روش عمل می‌کند. این توان به کیلووات تقریباً 1.49 کیلووات می‌شود و ممکن است از نوع DC یا AC (تک فاز یا سه فاز) باشد. الکتروموتور 2HP برای انواع مختلف کاربردها مانند تغذیه پروانه‌های قایق و فن‌های خنک‌کننده صنعتی یا به عنوان موتور القایی استفاده می‌شود.

 

موتورهای 3 فاز

موتورهای القایی سه فاز یک نوع موتور AC هستند که از سه قسمت اصلی تشکیل شده‌اند: روتور، استاتور و محفظه. استاتور دارای لایه‌های آلیاژ فولادی است که با سیم پیچ می‌شوند تا سیم‌پیچ‌های القایی را بسازند. هر کویل استاتور توسط یک منبع برق سه فاز تغذیه می‌شود. روتور نیز شامل میله‌های فلزی و سیم‌پیچ‌های القایی است که برای ایجاد یک مدار متصل شده‌اند. 

روتور شفت موتور را احاطه کرده و برای تولید انرژی مکانیکی خروجی موتور می‌چرخد. بدنه موتور یک روتور را با شفت خود روی مجموعه ای از یاتاقان نگه می‌دارد تا اصطکاک شفت گردان را کاهش دهد. پوشش دارای کلاهک‌های انتهایی است که پایه‌های بلبرینگ را نگه می‌دارد و حاوی یک فن است که به شفت متصل است و با چرخش شفت می‌چرخد. 

این فن هوای محیط را از بیرون محفظه می‌کشد و هوا را از طریق روتور و استاتور مجبور می‌کند تا قطعات موتور را خنک کند و گرمایی را که در بسیاری از کویل‌ها از مقاومت سیم پیچ ایجاد می‌شود، دفع کند. پوشش همچنین دارای پره‌های مکانیکی بلندی در خارج است که گرما را بیشتر به هوای بیرونی پخش می‌کند. درپوش انتهایی همچنین مکانی برای قرار دادن شبکه‌های الکتریکی برای منبع سه فاز به موتور ارائه می‌دهد.

موتورهای تک فاز

موتورهای تک فاز یک نوع موتور AC هستند که از یک منبع تغذیه تک فاز تغذیه می‌شوند و انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. آنها دارای دو نوع سیم، یعنی سیم برق و نول هستند. توان آنها می‌تواند تا 3 کیلووات باشد و ولتاژ ورودی آنها ممکن است متفاوت باشد. این موتورها فقط یک ولتاژ متناوب دارند و با دو سیم کار می‌کنند. جریان AC که از آنها عبور می‌کند همیشه ثابت است.

 در بسیاری از موارد، این موتورها از ابعاد کوچک و گشتاور کمی برخوردارند. با این حال، برخی از موتورهای تک فاز قدرتی تا 10 اسب بخار دارند و می‌توانند با ولتاژ تا 440 ولت کار کنند. آنها میدان‌های مغناطیسی چرخشی تولید نمی‌کنند و تنها یک میدان مغناطیسی متناوب تولید می‌کنند که برای راه‌اندازی به یک خازن نیاز دارد. نگهداری و تعمیر آنها ساده و مقرون به صرفه هستند.

 این نوع موتورها عمدتاً در ادارات، فروشگاه‌ها، منازل و شرکت‌های کوچک غیر صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربردهای محبوب آنها شامل تهویه مطبوع خانگی و تجاری، لوازم خانگی، دریل، سیستم‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های بسته و باز کردن درب گاراژ می‌شود.

 

موتورهای صنعتی

الکتروموتور صنعتی انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند و نیروی چرخشی یا خطی تولید می‌کنند. اکثر موتورهای صنعتی از منابع جریان متناوب (AC) مانند شبکه برق یا ژنراتورها برای تغذیه استفاده می‌کنند، اگرچه برخی از انواع موتورهای صنعتی با منابع جریان DC نیز وجود دارند. اجزای اصلی یک موتور صنعتی شامل روتور (آرمیچر)، استاتور، شکاف هوا، سیم پیچ (کویل) و کموتاتور می‌باشد. انواع مختلف موتورهای صنعتی شامل سنکرون DC، سنکرون AC و القایی AC (ناهمزمان) می‌باشند.

کاربردها و مزایای الکتروموتور

الکتروموتور در درجه اول برای استفاده در فن، دمنده، ماشین ابزار، توربین، پمپ، ابزار برقی، کمپرسور، دینام، آسیاب نورد، حرکت دهنده، کشتی و کارخانه کاغذ استفاده می‌شوند. علاوه بر این، الکتروموتور نقش مهمی در کاربردهای مختلف از جمله گرمایش AC با ولتاژ بالا، تجهیزات سرمایش و تهویه، وسایل نقلیه موتوری و لوازم خانگی نیز دارند.

  • هر چند هزینه اصلی الکتروموتور در مقایسه با موتورهای سوخت فسیلی کمتر است، اما رتبه قدرت (HP) آن‌ها یکسان است.
  • الکتروموتور دارای قطعات متحرک هستند، از این رو طول عمر الکتروموتور بیشتر است.
  • ظرفیت الکتروموتور در صورت نگهداری صحیح به 30000 ساعت می رسد.
  • الکتروموتور بسیار کارآمد هستند و کنترل خودکار امکان توقف و استارت خودکار را فراهم می کند.

قوانین ایمنی الکتروموتور

محل کار باید همیشه روشن و تمیز نگه داشته شود.

همه موتورها دارای اجزای کوچک زیادی هستند. کودکان خردسال باید از محل کار دور نگه داشته شوند.

موتورها خیلی سریع می چرخند. PPE باید همیشه پوشیده شود.

موتور نباید بدون مراقبت رها شود.

اگر باتری برای مدت طولانی کوتاه بماند ممکن است پاره شود یا منفجر شود.

ولتاژ عملیاتی نامی نباید بیش از حد مجاز باشد. ولتاژ بالا ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد و ایجاد آتش سوزی شود.

موتورها باید توسط افراد واجد شرایط کار کنند.

تعمیر و نگهداری الکتروموتور

تعمیر و نگهداری الکتروموتور موارد زیر را در نظر می گیرد:  

روال تمیز کردن و نگهداری موتور:

هر شرکت نیاز به برنامه نظافتی دارد تا موتورها را در شرایط بهتر نگه دارد. تمیز نگه داشتن موتور از گرد و غبار، گریس و مواد زائد محافظت می‌کند و عمر آن را افزایش می‌دهد.

روغن کاری موتور:

موتورها به مقدار متفاوتی از روغن کاری نیاز دارند. استفاده از مقدار مناسب روغن کاری حائز اهمیت است تا از پارگی و سایش زودرس جلوگیری شود. باید به توصیه‌های سازندگان در مورد نوع و مقدار روغن توجه شود.

بازرسی بلبرینگ:

یاتاقان‌های موتور با پارگی و فرسودگی روبه‌رو می‌شوند. بازرسی دوره‌ای یاتاقان و اطمینان از تراز صحیح موتور می‌تواند از فرسودگی زودرس جلوگیری کند.

کاهش یا حذف ارتعاشات:

ارتعاشات بیش از حد ممکن است به موتور آسیب برساند. شناسایی و حل علت ارتعاشات ضروری است تا از آسیب به موتور جلوگیری شود.

بازرسی روتور و استاتور:

استاتور و روتور قطعات اساسی موتور هستند. بازرسی دوره‌ای و اندازه‌گیری شکاف و فاصله قطری ضروری است.

ثبت یافته‌ها:

ثبت تغییرات و نتایج بازرسی‌ها اهمیت دارد تا بتوان در آینده به تعمیرات و نگهداری‌های لازم پیش بینی کرد و برنامه ریزی مناسب انجام داد.

 

 

فروشگاه اینترنتی پین مارکت مرجع خرید تجیهزات ساختمانی و صنعتی، برای خرید انواع الکتروموتور می توانید با ما تماس بگیرید و یا مشاوره رایگان دریافت نمایید.

الکتروموتور چیست
پین مارکت

الکتروموتور یک ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بیشتر الکتروموتور از طریق برهمکنش میدان مغناطیسی موتور و جریان الکتریکی

0 نظر
برای ارسال پیام باید وارد شوید. برای ورود یا ثبت نام سریع اینجا کلیک نمائید